Hz. Adem’in İlk Eşi ve Feminizmin İlk Sembolü Lilith’in Gerçek Hikayesi
Yahudi mitolojisinde Lilith, çaresiz yeni doğmuş bebekleri besleyen ve masum erkekleri baştan çıkaran, erkeklerin ‘boşa giden tohumlarını’ kullanarak iblis bebeklerden oluşan bir ordu kuran bir iblistir. Adı İbranice İncil’de yalnızca bir kez geçmesine rağmen, Lilith yüzyıllar boyunca Adem’in asi ilk karısı, iblis kral Samael’in ruh eşi ve son zamanlarda bir feminist sembol olarak anıldı. Peki gerçek Lilith hangisi?
Kaynak:https://people.howstuffworks.com/lili…
Yahudi mitolojisinden önce, Lilith gibi iblisler eski Sümerlerin, Asurluların ve Babillilerin kabuslarına musallat olmuştu. Sırasıyla lilu ve lilitu olarak adlandırılan erkek ve dişi iblisler Sümer Gılgamış Destanı’nda yer almıştır.
Kenanlılar, İbraniler ve İsrailliler kesinlikle lilitu / lamashtu hikayelerinden etkilendiler, ancak İbranice İncil’de (Hıristiyanlıkta Eski Ahit olarak da bilinir) “Lilith” adı yalnızca Yeşaya 34:14’te geçer.
Ancak Lilith’in Yaratılış Kitabında da bahsedildiği söyleniyor. Yaratılış Kitabı’nı daha yakından okuduktan sonra, Tanrı’nın ilk erkeği ve kadını nasıl yarattığına dair başka iki açıklama daha var gibi görünüyor.
Yaratılış 1’de Tanrı, hem erkeği hem de kadını aynı anda yarattığını söylüyor. “Erkek ve dişiyi O yarattı.” (Yaratılış 1:27).
Öyleyse Yaratılış Kitabı 1’deki isimsiz kadın Havva’dan başkası mıydı? Peki bu kişi Lilith olabilir mi? Bu garip soru muhtemelen yüzyıllardır Yahudi mitolojisinde var olmuştur.
Ben Sira’ya göre Yaratılış 1’de Adem’le birlikte yaratılan ilk kadın gerçekten de Lilith’ti. Lilith, “İkimiz de eşitiz çünkü ikimiz de dünyeviyiz” dedi.
Daha sonra Lilith ayağa fırladı, “Tanrı’nın tarif edilemez adını” söyledi ve uçup gitti. Tanrı, Lilith’in dönüşünü talep etmek için Senoy, Sansenoy ve Semangelof adlı üç melek gönderdi.
Melekler Lilith’i bulduğunda, o zaten iblislerin başı olan Samael ile birlikteydi. Daha sonra, Adem ve Havva’nın adını doğumda bir koruyucu muska üzerine yazarlarsa insan soyuna zarar vermeyeceğine yemin etti.
Yahudi halkı ise kendilerini Lilith ve diğer kötü bebek hırsızlarından korumak için koruyucu muskalar kullanırdı. İblis ekseni savunmasının en tanınabilir biçimi, sihirli kase denen bir şeydi.
Sihirli kaseler gözden düştükçe, Senoy, Sansenoy ve Semangelof dahil olmak üzere Yahudi aileler, üzerinde Lilith resmi ve ilahi koruma duaları bulunan metal veya kağıt muskalar satın aldılar.
Lilith’i çevreleyen haham yorumları ve Yahudi halk hikayeleri, onu isyan için lanetlenmiş vahşi ve düşmüş bir kadın olarak tasvir etti. Kendi çocuğu olamayan Lilith, korunmasız bebekleri çalmakla kalmıyor, aynı zamanda erkekleri uykularında baştan çıkarıp spermlerini de çalıyordu.
Feminist yazarlar ve aktivistler, 20. yüzyılın sonlarında Lilith mitini Adem’in ilk karısı gibi kontrol edilemez, “ahlaksız” bir kadın olarak değil, farklı bir kadın varoluşunun rol modeli olarak yeniden yorumlamaya başladılar.
Aviva Cantor Zuckoff, Lilith dergisinin ilk sayısında Lilith’i feminist bir ikon olarak yeniden yorumlayarak, “Lilith güçlü bir kadındı” diye yazmıştı.